Google Ads extensies: Waarom ze belangrijk zijn voor je bedrijf 

Geplaatst op 19 oktober 2023 door Nick Havekes

Als je wel eens bezig bent geweest met Google Ads, heb je ze ongetwijfeld wel eens voorbij zien komen: Google Ads extensies. Maar wat zijn dat eigenlijk? En hoe zet je ze in?  

In deze blog vertel ik je er alles over. 

Wat zijn Google Ads extensies? 

Google Ads extensies zijn extra elementen die je aan je advertenties kunt toevoegen om ze aantrekkelijker te maken voor gebruikers. Met deze uitbreidingen kun je bijvoorbeeld extra informatie over je producten of diensten tonen. Of je geeft de locatie van je bedrijf weer! 

Waarom zijn Google Ads extensies belangrijk? 

Extensies kunnen de kwaliteit van je advertenties aanzienlijk verbeteren. Dat leidt dan weer tot hogere klikfrequenties (CTR) en meer conversies. Bovendien laten ze je advertenties meer opvallen in de zoekresultaten én geven ze je bedrijf een betrouwbare uitstraling. Win-win! 

Soorten Google Ads extensies 

Er zijn verschillende soorten Google Ads extensies die je kunt gebruiken. Dit zijn de meest voorkomende:  

  • Sitelinks: Hiermee kun je gebruikers direct naar specifieke pagina’s op je website verwijzen, zoals je contactpagina, offertepagina of bepaalde productpagina’s. 
  • Highlights: Hiermee kun je bijvoorbeeld aanbiedingen of unieke verkoopargumenten tonen. 
  • Call-extensies: Hiermee kun je je telefoonnummer en/of een directe oproepknop toevoegen aan je advertenties, zodat gebruikers makkelijk contact met je op kunnen nemen. 
  • Locatie-extensies: Hiermee kun je de locatie van je bedrijf en/of fysieke winkel weergeven, zodat gebruikers je makkelijker kunnen vinden. 
  • Afbeeldingen: Hiermee kun je afbeeldingen aan je advertenties toevoegen, die de advertentie relevanter voor de doelgroep kunnen maken. Ook kan je hier extra mee opvallen tussen de advertenties van je concurrenten.
  • Prijs: Hiermee kun je de prijzen van je producten of diensten tonen, zodat gebruikers direct een idee hebben van de kosten. 

Hoe haal je het maximale uit je extensies als bedrijf?

Er zijn vijf stappen die je moet doorlopen om het maximale uit je extensies te kunnen halen. Deze zijn:

1. Doelen vaststellen 

Bepaal voor jezelf eerst waar je met je advertenties naar toe wilt werken. Wil je bijvoorbeeld meer verkeer naar je website genereren of meer leads ontvangen? 

2. Uitbreidingen selecteren die bij je doelen passen 

Kies de extensies die het beste bij je doelen aansluiten (zie de lijst hierboven). Grote kans dat je daarmee je advertenties verbetert. 

3. Het implementeren van de uitbreidingen

Voeg de geselecteerde uitbreidingen toe aan je advertenties. 

4. Het analyseren en verbeteren van resultaten

Je wil natuurlijk wel weten of ze ook effect hebben. Monitor de resultaten en analyseer of je extensies ook echt effect hebben. Check eventueel of je nog wat extra verbeteringen door kunt voeren.  

Samenvatting

Google Ads extensies zijn waardevolle tools waarmee je je advertenties kan verbeteren en je resultaten kan maximaliseren. Door de verschillende soorten extensies te gebruiken, kun je je advertenties aantrekkelijker maken voor gebruikers en ze een professionele uitstraling geven. Maar zorg er wel voor dat je altijd je doelen voor ogen houdt en de extensies selecteert die het beste bij je doelen aansluiten.

Dit artikel is geschreven op 23 juli 2022 en is op 19 oktober 2023 geüpdatet. 


Geschreven door: Nick Havekes Nick is SEA-specialist bij OMA. Hij analyseert je campagnes als een voetbalwedstrijd en zorgt dan voor een winnende tactiek. Johan Derksen, eat your heart out.
ebook

Download gratis E-books!

Ga naar de E-books

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Meest gestelde vragen over deze blog

Over het algemeen heeft Google Ads-extensies geen invloed op de positie van je advertenties. Advertenties kunnen namelijk gepositioneerd worden op basis van kwaliteit, relevantie en  voornamelijk je bieding.

Dat gezegd hebbende, kunnen Google Ads-extensies  je advertenties relevanter en nuttiger maken voor potentiële leads, wat kan leiden tot een hogere klik ratio en betrokkenheid van een campagne. Dit kan uiteindelijk leiden tot een hogere score voor je advertenties, wat kan bijdragen aan hogere posities in de zoekresultaten binnen google.

Ja, er zijn specifieke eisen die je moet voldoen om Google Ads-extensies te kunnen gebruiken. Deze zijn:

  1. Een account die voldoet aan het beleid van Google Ads.
  2. Je advertenties moeten voldoen aan de richtlijnen voor advertentieteksten van Google Ads.
  3. De informatie die ingevoerd wordt door elke extensie, moet relevant en nauwkeurig zijn voor je bedrijf.

Gerelateerde blogs

Haal jij het maximale uit online?

Meer dan 100 ondernemers gingen je voor. Van ZZP tot multinationals.

Doe de SEO-scan

Marketing kennisbank

Ben je op zoek naar de uitleg over een marketinggerelateerde term? Maak hieronder een keuze.

Alle rechten voorbehouden © 2024 - Online Marketing Agency